Kasih,Cinta,Sayang

السلام عليكم
Pagi yang indah , tenang , di sini aku rindukan kamu sayang :'( hmm , ujian untuk kita , mampu bersabar ... 
Dulu pernah aku bicarakan..
hidup ini perlu kasih sayang..
kasih .. cinta dan sayang..

semua itu perlu kita rasai dan jaga dengan sebaik2nya..
apa itu kasih..
apa itu cinta..
apa itu sayang..

kasih , kena dijaga jangan sampai hati bersedih
cinta , kena dihargai jangan sampai kita merana
saying , kena dibelai jangan sampai ia melayang
bila ia datang dekat kita , jangan lupa peranan kita untuk 
menjaganya..
Adakalanya Allah memberi sebelum sempat kita menadah tangan, kerana Dia tahu apa yang kita inginkan. 
Adakalanya Dia mengambil sebelum Dia memberitahu, kerana Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk kita.

Sebenarnya semua itu fitrah 
Adakala nya terlebih .. ada kalanya terkurang.
Reda itu paling berharga
Setiap waktu yang telah kita habiskan Dalam hidup ini, tidak akan terulang kembali. Namun ada satu hal yang masih tetap bisa kita lakukan, yaitu BELAJAR dari masa lalu untuk hari esok yang lebih baik..
Hidup adalah proses, Hidup adalah belajar, Tanpa ada batas umur,
Tanpa ada kata terlambat..!
JATUH, berdiri lagi, KALAH, mencuba lagi, GAGAL, bangkit lagi..!
Sampai saatnya "SANG PENCIPTA" melihat, menilai dan mencukupkan ukiran kebaikan, ibadah dan kebahagiaan kita di dunia Berakhir nanti ..

Bagi yang mencari cinta sejati,
cinta yang sejati itu dibina di atas cinta kepada Ilahi.
dan bukanlah cinta kepada Ilahi itu hanya terletak pada doa mencari jodoh dan istikharah,
tetapi pada segenap penjuru kehidupan kita,
sekiranya kita benar dalam cinta kita kepada Ilahi,
maka benarlah cinta kita nanti kepada manusia.

"Jika sesuatu itu milik kita, sesulit apa pun jalannya..pasti akan menjadi milik kita, kerana memang ianya untuk kita... tetapi, jika sesuatu itu bukan milik kita, walaupun mudah jalannya...walau bersusah payah kita ingin mendapatkannya, tidak akan pernah jadi milik kita...kerana memang ianya bukan untuk kita..."
Kasih..
cinta dan sayang
itu perlu,ada keyakinan dalam hati kita
disamping usaha
dan selebihnya pasrah pada Allah
semuga dirimu sentiasa diberkati
kasih sayangmu,ku sematkan dihati

Setulus Harapan
Seindah Janji
Hargailah insan yang kita sayangi
agar kita tidak terkilan seandainya
insan tersayang itu,pergi buat selamanya
sayangilah dengan sepenuh keiklasan 
selagi dia masih disisi kita..
.
kalau kita sayang seseorang,sayang bukan pada mulut..
kalau kita rindukan seseorg,rindu bukan pada lidah..
kalau kita perlukan teman,teman bukan untuk disusahkan..
kalau kita perlukan sahabat,sahabat juga perlukan kita..
kalau kita inginkan dunia...pandanglah sebelah mata
kalau kita inginkan akhirat pandanglah dengan mata hati
kalau kita inginkan kasih sayang,berilah seikhlas hati
kalau kita perlukan teman,sayangilah dia seperti diri kita
kalau kita sayangkan sahabat, belailah dia dengan alunan al-Quran
kalau kita dambakan ketenangan,berzikirlah pada Tuhan..

Pernah aku falsafahkan dalam puisi..

Jika kamu sibuk dengan urusan mu' 
Aku akan mengerti....
Jika kamu tidak ada waktu untuk bersama denganku' 
Aku akan fahan keadaan mu..
Jika kamu sedang dan tak mahu diganggu' 
Aku juga akan mengerti
Tetapi jika suatu hari nanti aku berhenti untuk mencintai mu......
Jangan engkau keciwa.. atau marah kepada ku 
itulah giliran kamu untuk mengerti akan aku... 
tapi...aku tak sanggup melukakan hati mu....
walaupun hati ku terluka....

Aku ingin belajar melupakan seseorang yang melukakan ku.....
Aku juga ingin belajar memaafkan orang yang telah menyakiti hati ku.....Dan aku akan terus belajar untuk jadi yang terbaik untuk orang yang ku sayangi.....Akan tetapi satu yang tidak bisa aku rasa dan pelajari Ia adalah..... kecewa

Aku harus belajar tersenyum disaat orang yang ku sayangi dan ku cintai dengan sepenuh hati berpindah menyayangi orang lain
Betulkah ini suatu pengorbanan....?
Ya..
aku tidak mengharap untuk menjadi orang yang terpenting dlm hidupmu kerana itu merupakan permintaan yg terlalu besar bagiku
aku hanya berharap suatu saat nanti jika engkau melihat aku kau akan tersenyum dan berkata ohh... dialah orangnya yg selalu menyayangi aku..dulu..

itulah puisi aku dulu tapi kini ku cuba lupakan kisah silam..

Jangan salahkan takdir .. kalau kita tidak mahu berfikir..
Jangan terlalu kikir nanti akan jadi fakir..
Jangan terlalu menyesal apa telah diamal
Jangan suka bersedih pastikan hati tidak merintih

Jika inginkan disayangi.. kita hendaklah memahami
Jika inginkan dicintai.. kita hendaklah menjiwai
Jika ingin dikasihi.. kita hendaklah menghargai
Jika ingin disanjung .. kita hendaklah jauhkan termenung
Jika ingin dihargai.. kita hendaklah berkorban diri..

Yang paling setia .. dia adalah yg mampu menyimpan rahsia
Yang paling berharga.. ia adalah body
Yang paling mulia .. ia adalah tutur kata berbudi bahasa
Yang paling bahagia .. ia adalah mengambil hati setiap masa..

Setiap perkara perlu ada rahsia..
Setiap perbuatan perlukan perjuangan
Setiap kata-kata perlu lahir dari jiwa 
Mengharap perkara yang baik .. perlu ikhlas jgn tergedik-gedik
Mengharap bahagia.. perlu ada pengorbanan dijiwa

Bukan semua benci itu marah
Bukan semua marah itu tidak sayang
Bukan tidak sayang tapi hati telah kecundang
Bukan semua cemburu itu mengongkong
Kalau ingin hati dibelai.. pandai pandai lah jangan sampai kita lalai

Belajarlah BERSYUKUR walau KEKURANGAN ..
Belajarlah IKHLAS walau TAK RELA ..
Belajarlah TAAT walau BERAT .
Belajarlah MEMAHAMI walau TAK SEHATI ..
Belajarlah SETIA walau BANYAK GODAAN ..
Belajarlah MEMBERI walau TAK SEBERAPA ..
Belajarlah MENGASIHI walau kau DISAKITI ..
Belajarlah TENANG walau kau sedang GELISAH ..
Belajarlah PERCAYA walaupun SUSAH ..

Jangan kita kesal apabila oang yang kita sayangi meninggalkan kita .. sbb..
dulu masa dia sangat2 mengarapkan kasih kita .. kita buat2 x faham
kita beri alasan yg bukan2..
kita berdalih..seribu bahasa..
tapi apabila kita mula merasakan cinta.. kasih .. dan sayang yang sejati dari nya ..akhirnya dia telah mula menyepi..
itu lah hakikat dan realiti .. masa ada dekat kita .. kita xjaga sepenuh hati.. sayang seribu kali sayang
bila dia sudah pergi mula kita terasa.. bahang cinta .. kasih dan sayang nya.... tapi dari mula dulu silap kita..

Terima lah dengan hati yg reda segala kejadian.. ..

salam dari saya buat yg berkenaan..

Permata ruby bukan satu
Intan berlian bukan dua
Kasih sayang datang beribu
Cinta sejati lahir dikalbu